mitt liv, mina beslut

Alla inlägg under juni 2011

Av Elin Björklund - 16 juni 2011 21:20

Skriver bara några punkter idag.

*mona gjorde sin bästa träning igår någonsin, guldstjärna till henne
*puccini är snabb som vanligt
*ambrie är halt, hoppas på att hon är hel imorgon.

har inte mkt mer att säga.

Av Elin Björklund - 13 juni 2011 21:27

Godkväll!

tänkte börja med att säga att anledningen till att det inte visas bilder är att kameran är ur funktion och är på reparation.

Har inte haft tid att berätta vad jag gjort med hästarna eller med mitt eget liv nu i helgen, men i lördags fick iaf både Pucchini och Ambrie gå ut på tur runt Strömsvik, samt att puccini fick möjlighet att beta lite också. Mona vilade lördag då vi satt och pluggade och därefter åt gott och drack lite vin. hästtjejer!! viktigt att även kunna vara normal och social ibland! annars kommer man tillslut att lessna, om inte annat gör folk i sin omgivning det.

Under söndagen var jag iväg på tävling med Tove, hon tävlade sin B-ponny i ett av Strömsholms två lag och vann!! både för dagen och hela serien!
Så med tre blågula rosetter rullade vi hemåt och jag red mona på kvällen.

Idag har jag ridit alla tre hästarna.

Puccini: gick allmänt dåligt, vi är inne i en neråttrappa.

Ambrie: kändes att det var måndag, så innan hon släppte till på högersidan hade det gått 45minuter, men då blev hon riktigt fin och jag är nöjd. fina ambrie!

Mona: fick gå en tur i skogen och hon skötte sig bra och lyssnade väldigt bra framåt och bakåt. när hon blev lite nonchalant bestämde jag mig för att enbart rida i ett långsamt tempo och att hon skulle ligga kvar i samma tempo tills jag bad henne öka, svårt tyckte hon och hoppade nästan på stället. men nyttigt är det nog. imorgon blir det ridbanan med någon bom är tanken.

Dags att sova och packa lite mer saker!!

puss

Av Elin Björklund - 10 juni 2011 23:09

godkväll!

idag har jag ridit min första programridning sen väldigt länge tillbaka.. Gick riktigt katastrofalt, helt ärligt! men nya tag imorgon. Vi hade inte världens bästa förutsättningar då pucken lätt blir spänd, och han vart skrämd så vi fick oss en sken/bock/luftsprångs-tur som uppvärmning. sen hade vi kommunikationsproblem genom hela programmet.
Så för att trösta upp mig själv har jag beställt en dunväst som jag länge velat ha, nu är det bara att vänta tills den kommer. Den är marinblå med RS logga och mitt namn på.

Ambrie: blev longerad idag vilket jag tror kan vara väldigt nyttigt på en så oliksidig häst. då jag lättare ser och märker när hon gör rätt och kan lätta av exakt i tid. När jag longerar använder jag mig av en inspänning på yttersidan och på innersidan drar jag longerlinan genom bettringen och fäster den i longergjorden. Det fungerar bra då det ramar in yttersidan och jag kan jobba med ställning och böjning på stora och små spår. . perfekt!

Mona: vilar fortfarande, ska försöka ta itu med det imorgon. då hon mest chillar omkring på gräset nu.

Under kvällen har jag, Carro, Fiffi, Maria och Linnéa varit i Hallstahammar och ätit chinamat och snackat massa skit, supermysigt verkligen! Vi skulle egentligen gått på bio men ändrade oss då alla hade lite andra planer på gång.

Nu är det dags att skutta ner i sängen, eller försöka.. jag har satt igång packningen lite så just nu står det kartonger lite överallt =)


godnatt

Av Elin Björklund - 9 juni 2011 22:41

Godkväll!

missade en dag igår, då jag var lite bitter och helt enkelt behövde koncentrera mig på annat än hur hästarna gått!

Idag så har jag enbart ridit puccini, vilket gick ganska bra. Jag har otroligt svårt att rida i vänstervarv då jag inte får fram min vänstra höft och kan inverka rätt vilket blir ett ganska stort problem framförallt när jag ska rida sluta och bakdelsvändningar. Vi har tränat programdelar idag iför morgondagens dressyrprogramsträning, programmet är LA:4 , som ni kan hitta här:  http://stallbacken.byethost7.com/dressyr/program/LC-LA/LA4_2008.html


Ambrie: fick gå dressyr med Emelie idag, och med Mai igår. Superdupertack!

Mona: fick gå på en kortare tvådagarsvila med bete. hoppas på att kunna rida imorgon =)

I övrigt har det varit stalltjänst och fullt upp, jag och ted har varit på gula hästen och ätit lunch och glass   eftersom han åkte till skåne idag och jag blir själv en vecka. Dessutom har jag klippt mig.. kort! ;)

  ... låt mig presentera .. Puccini!!



Av Elin Björklund - 7 juni 2011 21:11

Måste börja uppdatera vad jag gör på dagarna för att minnas, min almanacka är för liten ;)

Hänt sen senast!
-strömsholmstävlingarna har varit
-jag har blivit utexaminerad hippolog
-sommarkursen i dressyr I har börjat
-jag har ramlat av mona
-sommaren är här med ca 30grader varje dag!

sådär!
Mina skolhästar nu under sommarkursen är Ambrie (Briar-Arram) och Puccini (Bellini - Feinschnitt I). Bilder kommer förhoppningsvis på dem.
Vårt utbildningsmål är Msv:C1.  så till att börja med så har vi programridning på fredag där vi rider en La:4, så det blir spännande. Tror jag kommer att välja Puccini som häst då.

Puccini: idag har vi ridit för Marianne Essén, vi jobbade med skolorna samt raka hästar med ställd i nacken åt båda håll. Huvudövningen var: Skänkelvikning, volt, öppna. därefter använde vi oss av medellinjen till att rida i galopp med rättställd och motställd häst. Kändes ganska bra, tråkigt att han blev otroligt spänd då de höll på att rensa stuprännorna med skylift ;)

Ambrie: Dressyr på stallplan för Linda Andersson, vi fortsatte med skolorna och red: Volt, öppna, volt, sluta. otroligt bra övning. Vi övergick till att rida på medellinjen men valde att använda oss av enkla byten i galoppen samt att på långsidorna red vi öppna/bogen in i galopp. Ambrie var fin på slutet och jobbade mycket bra på de raka spåren.

Mona: Fick gå ett lite jobbigare dressyrpass på ridbanan då hon varit dryg och kastat av mig och hoppat runt på bakbenen de senaste två dagarna. Här jobbade vi mycket med ridbarheten i framdelsvändningar genom att rida centrerade framdelsvändningar samt större, många övergångar, skänkelvikning, öppna samt att jag kan lätta av i handen och hon bär sig själv i alla gångarter. lite jobbigt med att minska galoppen mycket så vi nöjde oss med lite, då hon skötte sig mycket bra i det övriga.

Annars händer det inte så mkt, mona har fått ett nytt flugtäcke av mamma som vi tackar och bockar för! Ett par nya riktigt bra sporrar köpte jag också på mässan, men som tyvärr gick sönder igår :'(

Kommer att skriva en nulägesrapport om hur jag ligger i min ridning nu, och sen göra en när kursen är klar. kanske lägger in den här =)


puss

Presentation


Här kan du följa mig genom mitt liv med hästar, vänner och jobb. Den största utmaningen är att lära känna nya staden Örebro!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards