mitt liv, mina beslut

Alla inlägg under maj 2010

Av Elin Björklund - 27 maj 2010 14:53

Goddagens!

nu har det hänt lite sen senast igen, det har varit väldigt fullt upp nu de senaste dagarna. Muntliga syntesen är avklarad och jag är 100 % redo för strömsholm vilket känns toppen!
Vi har varit på trav och sett lilla hästen springa, det gick dock inte så bra men jamenar, det kan väl inte gå bra jämt? Efter travet så har vi även hunnit med att vara sociala och fika i arlöv, vilket iaf uppskattades av mig.

Det var utspark för tvåorna igår, vilket var riktigt roligt med spex och massa uppdrag som avslutades med en jättetrevlig middag på lilla torg, där resturangen fick bli fridays! Lite priser delades ut och lite tal hölls även, några tårar och många skratt senare så åkte alla hem och sov, innan vi alla skulle upp tidigt igen.

Imorse så hade vi obeligatorisk "lektion" alla elever, vilket innebar betes-släpp av alla hästarna, och sååå glad de blev! sprang och brallade runt och var allmänt lyckliga. Därefter har vi städat våra skolstall och virkonat allting efter "kvarkan".
Carro och jag har även virkonat alla våra saker och tvättat massa saker, så nu ska det mesta vara klart. Packningen känns även som om det börjar hamna under kontroll.. så ikväll ska jag bara umgås med ted och njuta av att vara ledig!
PUSS

Av Elin Björklund - 23 maj 2010 11:24

Hejsan!

nu var det ett tag sen igen, men tänkte lägga in lite bilder som kompensering för det. Häromdagen så var vi hippologer ute på sommarbetena och kontrollerade växter osv, så det inte skulle finnas giftiga och lära oss vad som finns på ett bete. Även om vissa var mer oseriösa än andra ;)  
Det var en trevlig liten utflykt med en hel del skratt och många plockade blommor.

Fölvaket som vi var på i måndags bidrog till att en liten bebis kom till världen, lilla "rut" som vi kallade henne för är efter rosseau. Hon kom ut vid strax efter två och vi hann vara med på exakt hela fölningen, ibland ska man ha tur!

Lilla "rut" bara ca 45 minuter gammal.


vi har dessutom varit ute på vift, vi har varit och kollat på Hjularöds slott, även mer kallat som greveholms slott! Sjukt fint var det där och vi lyckades såklart ha turen att känna lite folk som såg till att vi fick en liten rundtur i parken och få höra lite historia om det. så det var riktigt roligt.   

Efter Greveholm så åkte vi på Stepelchase på blomeröd, sjukt coolt! de hoppar i full galopp över hinder på ca 160, vår lärare hade en häst till start och tro det eller ej, men den vann. Vinsten gjorde såklart att det kändes lite bättre att ha åkt dit och stått i äkta regn-skåne-väder och frysa!


Helgen har erbjudit festande hela helgen, nu när det är sista helgen så har vi passat på att ha inflyttningsfest hos Ted i fredags och sen igår, lördag så hade vi avramlingsfest på fredhem för att avsluta kvällen med att åka till Lundakarnevalen i Lund, så då har man varit på den också, sjukt spännande människor där som man kunde kolla på!
Idag tänkte jag att jag skulle rida min lilla häst lite, och sen försöka fortsätta packa lite också. Fölvak inatt igen om det är någon som är räknad, så det kan man ju hoppas!
           

Av Elin Björklund - 20 maj 2010 12:58

när resten är skit så kan jag iaf vara glad att jag har en fin häst  

Av Elin Björklund - 17 maj 2010 23:48

Godkväll!

kan börja med att meddela att just nu sitter jag nere på flyinge, i stall färs och frosta i väntan på att det förhoppningsvis ska komma någon häst bebis i natt.
Vi har två ston som vi väntar på att de ska föla, men som det ser ut just nu så blir det bara en.
Hon har promenerat runt lite i boxen nu några timmar, men har lugnat sig en hel del. Vår avelschef heimdal var nere här en sväng förut också och hälsade på.

För övrigt under dagen så har jag inte gjort så mkt, sov hos Ted så det vart en lugn morgon innan jag blev hemskjutsad och var på lektion och sen red mona på en tur runt ängarna hemma.

Igår så åkte vi med Nessa till Åstorp, vilket var en mycket rolig upplevelse där vi fick sköta det mesta själv vilket passade oss toppen! Hästen skötte sig bra, hon hade kunnat blivit visad bättre i Häst-vid-hand där vi hade en inhyrd som inte gjorde henne helt rättvis inför dommarna. Men vi fick mycket lovord för henne i hoppningen och fick mycket beröm för att vi var prydligt klädda och visade hästen bra och hade henne i fint skick! superroligt att få den berömmen!
Hon var riktigt fin på ridprovet också, där hon dessutom bockade lite för att senare fortsätta gå fint frammåt. fina hästen!

nejnu är det dags att gå ut och kolla hästarna igen, vi går ju bara ut var 30 minut ;)

              

Av Elin Björklund - 15 maj 2010 13:19

Goddagens!

Nu har det varit väldigt mycket fix med hästarna de senaste dagarna, Nessa har longerats och sprungits med, så det känns bra inför imorgon.
Mona hoppades igår, vilket inte alls gick så bra.. vi är i en ordentlig svacka, där jag nu tror jag börjar hitta en liten smal väg upp från. Jag trillade av igår, (igen) en olycka kommer sällan ensam sägs det väl?
Så lite stel i rygg och rumpa är vad min kropp har att erbjuda mig för tillfället, nice lixom!

Efter en lång dag i både stallet hemma och flyinges stall med att fixa all utrustning till nessa så åkte jag, Carro & Camilla hem till selma med pizza och dricka. sjukt gott, vilket avnjöts till talang.
Vid 11 åkte jag vidare till Lund där jag fortsatte min myskväll med paj och kolla på massa kort. 

Lätt sovmorgon imorse, sen har jag fixat här hemma i stallet. Snart ska jag åka ner till Baronessa och försöka fixa till henne inför morgondagen.

Ciao!
PUSS 

Av Elin Björklund - 11 maj 2010 18:06

Goddag!

jag kommer snart att börja gå under smeknamnet pluggis har jag en känsla av.. Känns som om jag inte gör så mycket annat, menmen det är väl det som är meningen när man läser på "högskola". Vi håller på att arbeta med ett fall i skolan nu, vilket är ganska intressant men sjukt drygt. Som tur är så ska det redovisas imorgon så är det borta sen!
Miljö-grejen skickade jag in igår och fick tillbaka den igår, så vi måste sätta oss och rätta till några saker och skicka in igen.. drygt med nödvändigt.

Nessa fick faktiskt vila idag, då hon är grymt trött och behöver vila upp sig lite. Mona ska longeras med inspänningar idag är tanken, så jag ska snart knata ut och göra det.

mer skolarbete är att vi har redovisning på fredag, så vi sitter och ringer till lite folk. Har lyckats fått tag på Jan Jönsson, Arnold Assarsson, Elin Jansson och Victoria Almgren, så det blir spännande att se vad vi kan få ihop av det!

nejnu, plugga massa så jag har min lediga torsdag fri till det jag tänkt!


slänger in en bild på moa & ted från göteborg också, usch vad skönt det vore att åka igen =)

PUSS
  

Av Elin Björklund - 10 maj 2010 19:00

Godkväll!

tänkte slänga in ett snabbt inlägg bara, Efter en helt sjuk föregående vecka så har min helg varit väldigt lugn. Dels stalltjänst och rida lite hästar där, sen hem och rida mona och rochan båda dagarna :) Dressyr på lördagen och hoppa på söndagen, båda med lite varierat resultat. Men det är såklart slutresultatet som räknas, och det var bra!
I övrigt så på fredagen så hade T & jag bara hemmamys och jag somnade i soffan vid 10, så det blev väldigt tidigt för mig. På lördagen så var vi ca 10 personer som drog iväg och bowlade i malmö, varpå jag kom 3a vilket kändes grymt bra ;)
Söndagen så var jag helt slut och var verkligen osocial.. klockan kanske blev 9 när jag sov som en stock i sängen.

Idag så har jag ridit Nessa på morgonen och hon känns riktigt fin inför kommande uppgifter, samt att vi har påbörjat ett arbete i skolan. Arbetet är både tråkigt och roligt på samma gång, men det jobbas ändå på skoltid så vi behöver inte göra något utöver vilket känns toppen.

Fick tillbaka avelstentan idag också - Check!
Mona fick gå en promenad i solskenet idag också, så hon var nöjd. Efter lite stress så var vi ner på flyinge och kollade in spexet på funny dressage. Väldigt varierat tema, allt från alice i underlandet, anna anka till att driva med varandras utbildningar så stog stepentiaterna för förstapriset och hippisarna fick andra och tredjepris vilket var grymt bra också.

Nu blir det plugga lite och sen duscha, så har man fyllt ut även denna dag med aktiviteter.

PUSS
  

Av Elin Björklund - 7 maj 2010 09:37

Godmorgon!

Snart är denna hemska vecka slut, det har varit grymt mycket hela veckan. Samtidigt har det varit mycket roligt som hänt också, så det har väl jämnat ut sig när det visat sig i så bra resultat!

Miljötenta- check!
Palpationstenta - check!
Sjukdomstenta - check!
Ridlärartenta - check!
Longeringsexamen - check!
Löshoppningsexamen - check!
Inridningsexamen - check!
Häst-vid-hand-examen - check!
Avelstenta - har idag

Allting på en och samma vecka, eller jaa. vissa tentor skrev jag tidigare veckor med fick resultaten nu, så himla skönt att veta att jag nu är klar med dem.
Det som är det bästa är att det är grönt överallt ute nu, visserligen har det blåst en hel del nu några dagar. men det är mycket värt att det är bra väder när man har stalltjänst hela veckan.
Nästa helg ska vi förhoppningsvis visa vår unghäst La Baronessa (e. Quite Easy - Imperator) på treårstestet i Åstorp. Så det blir också spännande.

Mona är i gång helt nu med mig som ryttare igen, skönt att vara tillbaka. Så just nu jobbar vi med att stärka ryggen och hålla motivationen uppe hela tiden.
Lite hoppning är planerad till helgen, sen är tanken att hon ska tävla på flyinges tävlingar den 18 maj, vilket känns toppen! nu ska ingenting stoppa, då blir jag galen!

.. för den som inte räknat ut det så ska jag bara må gott ikväll och mysa framför tvn efter en relativt lång vecka, som faktiskt ändå inte är över än!

PUSS
moa och mona på hoppträningen i veckan, film finns på Youtube (elinbj90)  

Presentation


Här kan du följa mig genom mitt liv med hästar, vänner och jobb. Den största utmaningen är att lära känna nya staden Örebro!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards